پرسش‌هايي صريح از مديركل اداره نظارت و ارزشيابي درباره حواشي اين روزها
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگ و هنر و آدرس mahshad.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 147
بازدید کل : 55410
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

فرهنگ و هنر

سینمای ما - حسین لامعی: در چند وقت اخیر مباحث فروانی در مورد اتفاقات روز سینمای ایران مطرح شده است. مباحثی که اکثرا معاونت امور سینمایی در کانون گفتمانش بود. در کنار حمایت‌هایی که در این مدت از برنامه‌ها و کارهای صورت گرفته توسط معاونت امور سینمایی شده است ؛ بعضاً انتقادات فراوانی هم از این معاونت صورت گرفته که در بعضی اوقات حتی ماجرا به جدال و نزاع هم کشیده است... با «علیرضا سجادپور» مدیر نظارت و ارزشیابی ارشاد و مرد همه کاره معاونت امور سینمایی به صحبت نشستیم تا اتفاقات اخیر سینمای ایران را به صورت صریح و شفاف مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیم. از برنامه اکران فیلم های خاص گرفته تا انتقادات صورت گرفته از شورای عالی سینما... از انتقادات نسبت به حمایت وزارت ارشاد از فیلم «پایان‌نامه» گرفته تا حرف‌های  رضا کاهانی در جشن منتقدان و بررسی حرف‌های عجیب ضیا هاشمی در هفته گذشته و... این گفت‌وگوی شفاف را می خوانیم.


 ابتدا می خواستم در مورد اکران فیلم های "خاص" که قرار است به زودی برنامه اش شروع شود کمی توضیح دهید. چند موضوع در این میان به طور کامل اعلام نشده...

 بفرمایید.

 اول این که آیا قیمت تماشای فیلم های اکران "خاص" با قیمت بلیط های فیلم های اکران عمومی متفاوت است؟


فکر نمی کنم قیمت اش تفاوتی با قیمت مرسوم بلیط های اکران عمومی داشته باشد. همان میزان است. هرچند سعی می کنیم برای دانشجوها و افرادی از این دست تسهیلاتی اختصاص دهیم که این دوستان فرهیخته بیش از پیش مایل شوند برای آمدن و دیدن چنین فیلمهایی.

فیلم های "خاص" قرار است در کدام سینماها و سالن ها نمایش داده شوند؟

 به زودی برنامه دقیق اش را اعلام می کنیم. هم این که کدام فیلم ها در این بخش قرار می گیرند- هم این که ساعت نمایششان به طور دقیق و طبقه بندی شده چه زمانی هست- و این هم که در کدام سینماها و سالن ها قرار است نمایش فیلم های خاص شروع شود- به زودی آمار و برنامه دقیق همه این موارد را ارائه می کنیم.

 سوال دیگری که در این مورد مطرح می شود این است که فیلم های این بخش –خاص- آیا اکران عمومی هم می‌توانند داشته باشند؟ یعنی می توان همزمان هم در اکران عمومی نمایش داده شوند هم در اکران بخشِ فیلم های خاص؟

نه! این دیگر مقدور نیست. ما خودمان کلی ترافیک فیلم داریم برای اکران عمومی. دیگر نمی شود این فیلم ها را هم روی آن ها اضافه کنیم. همین جا تاکید می کنم فیلم هایی که در بخش فیلم های خاص نمایش داده می شوند دیگر در اکران عمومی نمایش داده نمی شنوند. به علت ترافیک فیلم های پشت خط مانده برای اکران عمومی؛ این اتفاق به هیچ وجه مقدور نیست.

در این مدت انتقادات بسیاری در موارد مختلف مطرح شد؛ اولین مورد مربوط می شود به شورای عالی سینما. بسیاری در این چند وقت اخیر انتقاد داشته اند که چرا تا به حال هیچ خروجی خاصی از جلسات شورای عالی سینمای بیرون نیامده است؟ چرا فقط همین طور جلسه تشکیل شده و می شود؛ بدون هیچ خروجی و نتیجه خاصی.

 اولا که در این مورد توضیحات کامل و دقیق را باید وزیر فرهنگ و ارشاد آقای حسینی بدهند. دوما چه کسی گفته تا به حال این جلسه ها نتیجه ای نداشته؟ شورای عالی سینمای جای بزرگی است که از همان ابتدا قرار بود در سال فقط یکی دو جلسه برگزار شود. آن هم با حضور رییس جمهور محترم. ولی با لطف و توجه خاصی که به سینما در این مدت بوده است؛ در همین چند وقت اخیر دو بار پشت سر هم این جلسات با حضور رییس جمهور تشکیل شده است. قرار نیست که این شورای عظیم در مورد موارد جزیی هم نظر بدهد. وظیفه این شورا این است که در حوزه مسائل کلان سینمایی کشور وارد شود و تصمیم گیری های کلان کند. تا به الان هم نتایج بسیار خوبی داشت است.

 مثلا چه نتیجه ای؟ خیلی ها می گوند چرا مثلا این شورا تا به الان در حوزه بخش یارانه های وارد شده بر سینما ورود نکرده است و به این ماجرا هیچ سامانی نداده؟

ج- خوب باید صبر کرد... مثلا یکی از کارهای بزرگی که شورای عالی سینمای در این مدت انجام داده است تاسیس "سازمان سینمای کشور" بوده. تصمیمی بسیار مهم و حیاتی. سازمانی که در شرایط عادی به راحتی قادر به شکل گیری نبود. اگر لطف شورای عالی سینمای نبود معلوم نبود "سازمان سینمایی" چه زمانی شکل بگیرد. اما با کمک شورای عالی سینما به مدیریت رییس جمهور محترم؛ این مهم به سرعت به انجام رسید و مقدمات تشکیل "سازمان سینمایی کشور" که پایگاه بسیار مهمی است فراهم شد.

  اما همچنان اکثریت اهالی سینما و روزنامه ها انتقاد دارند که چرا تا کنون خروجی شورای عالی سینما با این همه تبلیغاتی که در موردش شده و سخنانی که در مورد عظمت اش رانده شده همخوانی ندارد و چرا ما تا کنون توسط شورای عالی سینما شاهد تصویب قانونی که مستقیم بر احوالات سینما تاثیر بگذارد نبوده ایم؟.

 در مورد بسیاری از انتقادها بگویم که مشکل این جاست بعضی دوستان که انتقاد می کنند قصد متفاوت نمایی دارند و بعضی ها اصلا با خبر نیستند از ماجراهای صورت گرفته. دوست عزیز؛ بدانید؛ این جا یک شورای تخصصی است. ریتم برگزاری جلساتش هم برخلاف انتظارات اولیه بسسیار بالاست. جلسات پشت هم برگزار می شود. رییس حمهور محترم وقت اش را می گذارد می آید می نشیند تا مشکلات کلان سینمایی کشور حل شود. مطمئن باشید به زودی توسط شورای عالی سینمای اتفاقات بهتریم هم خواهیم دید. تشکیل "سازمان سینمایی کشور" توسط شورای عالی سینما فقط یه نمونه اش هست. هرچند نمونه ای بزرگ.

 در این مدت شایعه حمایت مستقیم معاونت امور سینمایی از فيلم «پایان نامه» به گوش رسیده است. آیا شما در معاونت امور سینمای و وزار ارشاد در حال حمایت از فیلمِ به اصطلاح سیاسی آقای حامد کلاهداری هستید؟

بله! هستیم! ترسی هم از گفتنش نداریم. بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که هر فیلمی با معیارهای ما در وزارت ارشاد همخوانی داشته باشد از آن حمایت خواهیم کرد و پشت اش خواهیم ایستاد. حال چه« 33 روز» باشد چه فیلمهای دیگر. اصلا وظیفه ما همین است که هر حمایتی از دستمان بر بیاد از فیلم های این چنینی بکنیم.

  «پایان نامه» هم جزو همین فیلم های این چنینی است؟!

 بله! جزو همین فیلم های این چنینی است! پایان نامه جزو فیلم های مورد تایید ماست پس از این فیلم حمایت خواهیم کرد. مانند بسیاری فیلمهای دیگر.

 متوجه شدم؛ اگر مایل باشید از این موضوع هم بگذریم و برویم سراغ حرف‌های عبدالرضا کاهانی در جشن منتقدان سینمای ایران خطاب به شما و معاونت سينمايي.


 من در مورد آقای کاهانی هیچ نظری نمی دهم.

ایشان در جشن منتقدان صراحتا گفته اند شخص شما و آقای شمقدری می خواهید ایشان را از سینما کنار بگذارید.

گفتم که! در مورد ایشان حرفی نمی زنم.

 اما آقای سجادپور... شما و آقای شمقدری برخلاف مسئولان گذشته ی معاونت امور سینمایی که صرفا سیاسی بودند؛ سابقه سینمایی داريد.  به شخصه بسیاری از اعمال شما را تایید می کنم، اما شما مثلا حال و روز کسی مثل کاهانی را ببینید كه چه بلایی سرش آوردید. ایشان فیلم "آدم" و "آنجا" را ساخت مجوز نمایش نگرفت. آمد فیلم "هیج" را ساخت که شما در بخش مسابقه جشنواره فجر راهش نداده بودید. خواست فیلم "هیچ" را اکران خارجی کند که باز هم شما مجوز ندادید. در نمایش داخلی هم اکران فیلم "هیچ" محدود بود. الان هم   "اسب حیوان نجیبی است" را ساخته  و چند روز قبل آقای شمقدری  گفتند اکران این فیلم کاهانی هم محدود خواهد بود. از همه مهمتر و عجیب تر این که کاهانی در همین چند وقت اخیر 3 تا فیلمنامه به ارشاد داده  که شما همه  این فیلمنامه ها را رد کرده اید! خوب الان کاهانی چه کند؟ چطور فیلم بسازد؟ اصلا می تواند بسازد؟ اجازه دارد؟ مجوز ساخت هم که دیگر ایشان نمی دهید. معلوم است با این شرایط فکر می کند شما دوست دارید ایشان از سینما کنار برود.

 گفتم که حرفی در این مورد نمی زنم! فقط این را بگویم که فیلم "هیچ" به هیچ وجه اکران محدود نداشت. چه کسی چنین حرفی زده؟ چرا شما از خودتان می گویید اکران فیلم هیچ محدود بود؟ این فیلم بسیار هم اکران گسترده و فراوانی داشت.

این فقط یک مورد بود؛ در باقی موارد چه؟

نظری ندارم!

عبدالرضا کاهانی حق فیلمسازی در اين مملكت را دارد؟

گفتم و باز هم می گویم؛ از من در مورد ایشان هیچ حرفی نخواهید شنید!

باشد! متوجه شدم! اگر مایل هستید برویم سراغ برنامه هفته گذشته هفت و حرفهای آقای جیرانی در انتقاد از معاونت امور سینمایی. ایشان در برنامه هفته گذشته شما را تنها معاونت امور سینمایی نامیدند که به همه کس در همه جا جواب می‌دهید. هرکسی در هر جا کوچکترین انتقادی کند شما به سرعت جواب می دهید و در مقابلش می ایستید. آقای معلم هم در برنامه هفت گفتند یعنی چه که آقای شمقدری گفته ‌برنامه هفت مزدور بی جیره و مواجب جشنواره کن هست؟ چرا به جای جواب دادن منطقی توهین و تهمت زده ‌شد؟

 در مورد حرفهای آقای جیرانی هم سکوت می کنم! اما در مورد حرفهای آقای معلم بگویم که این بحث پیش آمده بین ما و برنامه هفت چه ارتباطی به ایشان داشت که وارد ماجرا شدند و نظر این چنینی دادند؟!

حرف جیرانی را جواب نمی دهید؟

 خیر!

پس حرف آخر آقای سجادپور... چند وقت پیش آقای ضیا هاشمی در اظهاراتي عجیب گفته "از این پس هر کسی می خواهد فیلم بسازد قبل از شروع فیلمبرداری باید لیست تمامی عوامل فیلم را به ما -اتحادیه تهیه کنندگان- بدهد تا ما در این شورا تمامی عوامل فیلمها  را مورد بررسی قرار دهیم! و اگر اتحادیه تهیه کنندگان عوامل فیلم را تایید کرد؛ تازه گروه می توانند شروع با ساخت اثر کنند!."

خب؟

خوب این حرف آقای ضیا هاشمی چه معنی می دهد آقای سجادپور؟ کجای دنیا این گونه است که یک عده بنشینند عوامل فیلم ها را از کوچیک تا بزرگ مورد بررسی قرار دهند؟ مثلا شما فکر کنید بزرگانی مثل آقای کیمیایی و آقای مهرجویی برای بستنِ قرارداد با عوامل دلخواهشان اول بیایند از آقای ضیا هاشمی و دوستان ایشان تاییدیه بگیرند بعد اگر دوستاني تاییديه دادند تازه فیلمبرداری شروع شود!؟ مگر می شود چنین چیزی؟!


چرا نشود. یعنی چه؟! من واقعا از شما تعجب می کنم دوست عزیز. شما حق ندارید اینگونه نظر شخصی خودتان را در سوال مطرح کنید و به این صورت اظهار نظر شخصی کنید... عجیب است که دارید این قدر اعمال سلیقه می کنید از طرف خودتان.

حرف آقای هاشمی شدیدا نگران کننده است. هم برای من هم برای تمام دوستداران سینما. این که نمی شود تایید لیست تمامی عوامل فیلم های مختلف را به دست اتحادیه تهیه کنندگان سپرد. یعنی به طور مثال كارگردان بزرگي مانند داریوش مهرجویی که 40 سال دارد فیلم می سازد و همه به احترامش از جا بر می خیزند؛ برای انتخاب حتی مثلا  صدابردار فیلمش هم باید از اتحادیه تهیه کنندگان مجوز بگيرد! چه کسی اين حق را دارد كه برای سلیقه و افکار و نظر شخصی دیگران در انتخاب همكار این چنین خط و مسیر و دست‌انداز تعیین کند؟

  اولا شما حق ندارید این طور صریح نظر شخصی خودتان را وارد مسائل کنید و این گونه در مورد مسائل اعمال نظر کنید. دوما که در این مورد با خود آقای ضیا هاشمی حرف بزنید تا جوابتان را بدهد. اما چیزی که لازم می دانم خودم توضیح بدهم این است که به طور کلی با این حرف آقای هاشمی موافقم. شما به حرف ایشان دقت نکردید و به همین دلیل دارید این گونه نتیجه می گیرید. منظور آقای هاشمی اعمال سلیقه شخصی نبوده. منظور ایشان این بوده قانونی بگذاریم که از این پس هر فیلمساز و تهیه کننده ای نتواند هر جور عشق اش کشید کار کند. کسی نتواند برود دختر خاله پسرخاله خودش رو بیاورد سر کار! حرف آقای هاشمی یعنی اجازه چنین کاری را به کسی ندهیم که پارتی بازی صورت بگیرد. نگذاریم کارنابلدان سر کار بیایند. یعنی از این پس کسانی باید در پست های شاخص ساخت یک فیلم نقش داشته باشند که عضو صنف باشند. کارشان را بلد باشند. این حرف آقای هاشمی؛ هم به نوعی حمایت از صنف است و هم خروج عوامل آماتور از پست های اصلی فیلمهای مختلف. این یک کار شدیدا سینمایی و انسانی است. هر کسی مخالف این نظر باشد برایش متاسفم!

اين كار كمي مثل نظارت استصوابي در انتخابات مجلس نيست که باید همه عوامل صلاحیتشان مورد بررسی و تاييد يك شوراي محدود قرار بگیرد؟

باز هم من دارم تعجب می کنم از شما که دارید این حرفها را می زنید! این تصمیم به نفع سینما و سینماگران برجسته است. به نفع صنف است. کسانی سر کار می آیند که کارشان را بلدند. قرار نیست این برسی سلیقه ای باشد که. قرار است به نفع سینما و آدمهای کارکشه سینما باشد. که از این پس شاهد آدمهای آماتور و آدمهایی که بی هیچ دانشی وارد این کار می شوند نباشیم... ولی بحثی که الان حتما باید عنوان کنم این است که جز معاونت امور سینمایی؛ تایید و لغو هیچ چیز توسط مکانی دیگر امکان پذیر نیست. یعنی اتحادیه تهیه کنندگان از نظر قانونی نمی توانند خودسر کسی را تایید یا لغو کند. این جور موارد تماما در اختیار معاونت امور سینمایی است نه جای دیگر. اصلا شما به من بگویید آقای ضیا هاشمی این حرف را به کجا زده اند؟

 چند روز قبل در خبرگزاری فارس.

خب! پس بروید از خودش ایشان بپرسید. خودشان گفته اند از خودشان هم توضیح اش را بپرسید. من توضیحاتم را دادم. که در کل این تصمیم را کاملا سینمایی و انسانی می دانم و به نفع کارکشته های این رشته. همین.

 

 

 

منبع : سینمای ما

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: